Trwa dyskusja na temat tego, która strategia marketingowa –
marketing w wyszukiwarkach czy marketing w mediach społecznościowych – przynosi
większy wzrost inwestycji.
Spróbujmy odpowiedzieć na to pytanie. Na początku powiedzmy co jest czym:
– Search engine optimization (SEO): polega na pokazaniu się w wynikach wyszukiwania Google w odpowiedzi na zapytania Twojej grupy odbiorców. Twój page rank dyktuje, jaki ruch napłynie na Twoją stronę.
– Social Media marketing: polega na budowaniu relacji i świadomości marki, podczas niemalże bezpośredniego kontaktu z Twoją grupą odbiorców na takich platformach jak Facebook, Twitter, Instagram czy LinkedIn.
Teraz, gdy znamy już definicje – oto trzy
najbardziej znaczące różnice pomiędzy marketingiem w wyszukiwarkach i
marketingiem w social mediach
- Treść
Treść jest kluczowa zarówno w SEO jak i w mediach
społecznościowych. Pytasz dlaczego?
SEO
Otóż treści, które zajmują wysoką pozycję, są napisane z myślą o
SEO i mają charakter informacyjny dla odbiorców docelowych oraz opierają się na
badaniach. Treści, które działają najlepiej, to takie, które dostarczają
dogłębnych definicji i odpowiadają na najczęściej zadawane pytania, jak na
przykład artykuły typu how-to.
Kiedy piszesz treści z myślą o SEO, pamiętaj, że czytelnicy
chcą coś wiedzieć i chcą znaleźć wszystkie informacje, których szukają, bez
konieczności czytania wielu stron. Chcą być na bieżąco z odpowiedzią na swoje
pytanie, bez konieczności klikania na więcej niż jeden link w organicznych
wynikach wyszukiwania. Jeśli Twoja treść jest nieinformacyjna, mogą opuścić
Twoją stronę.
Długie treści (co najmniej 1500 słów), które są odpowiednio dostosowane do
grupy docelowej (czyli odpowiednio zoptymalizowana pod kątem słów
kluczowych), mają tendencję do osiągania największych sukcesów w wynikach
wyszukiwania.
Social media
Z drugiej strony, treści dla mediów społecznościowych budzą
empatię. Skupienie się na jakiejś reakcji emocjonalnej – lęku, gniewu, podziwu
– napędza zaangażowanie.
Osoby korzystające z mediów społecznościowych poszukują
rozrywkowych i angażujących treści, a nic nie jest tak satysfakcjonujące, jak
umiejętność odnoszenia się do czegoś emocjonalnego. Dlatego właśnie treści,
które dostarczają emocjonalnych reakcji, mają tendencję do trendów, a media
społecznościowe skupiają się na trendach.
Treści, które dobrze sprawdzają się w SM to krótkie, skondensowane myśli, emocjonalne nagłówki i co najważniejsze – atrakcyjne wizualnie . Zdjęcia oraz wideo na Facebooku podobają się o
53% bardziej niż inne rodzaje treści.
Innymi słowy
Możesz wykorzystać zarówno SEO, jak i marketing w mediach
społecznościowych do promowania zawartości swojej strony. Używaj treści, które
tworzysz dla każdej metody marketingowej, aby uzupełnić inne.
Na przykład, możesz połączyć infografikę w swoim wpisie do
kampanii w mediach społecznościowych z fragmentem długoterminowej treści na
swojej stronie. Kiedy ktoś zobaczy Twoją infografikę w mediach
społecznościowych, będzie bardziej skłonny podzielić się nią i przejść do
Twojej strony.
Magiczny sposób na zwiększenie świadomości i ruchu na stronie,
w tym samym czasie!
- Grupa odbiorców
Znajomość odbiorców ma kluczowe znaczenie zarówno dla
strategii SEO, jak i strategii marketingowych w mediach społecznościowych.
Sprawdźmy czym to się różni.
SEO
Optymalizacja treści dla użytkowników wymaga czasu i badań w
celu określenia grupy docelowej, dlatego też strategia SEO powinna obejmować
tworzenie personalizacji marketingowych.
Tworząc personas marketingowe, tworzysz fikcyjnych klientów,
którzy mają te same cechy co Twój idealny klient. Od tego momentu tworzysz
strategię marketingową, która opiera się na osobie docelowej.
Posiadanie tej fikcyjnej osoby docelowej ułatwia podejmowanie
decyzji marketingowych i pomaga lepiej zrozumieć, jak reklamować swoją firmę.
Idealnie byłoby, gdybyś napisał swoją treść w oparciu o to,
czego szuka twoja grupa docelowa, czego chce się nauczyć, a nawet jakie
zachowania mają.
Twoja grupa docelowa ma pytania, na które chce uzyskać
odpowiedź, a im dokładniejszą odpowiedź udzielisz, tym bardziej będą mieli
szansę zaufać Twojej marce i stać się płacącym klientem.
Media społecznościowe
Media społecznościowe pozwalają na łatwe dotarcie do
odbiorców.
Większość platform mediów społecznościowych ma wbudowane
opcje kierowania komunikatów do bardzo sprecyzowanej grupy odbiorców.
Ludzie na portalach społecznościowych dzielą się,
współdziałają i angażują się w treści. W rzeczywistości, 74% użytkowników
mediów społecznościowych używa ich do podejmowania decyzji o zakupie. Liczba ta
stale rośnie z kilku powodów, takich jak sugestie osób wywierających wpływ i wzrost
liczby rynków społecznościowych.
Innymi słowy
Możesz użyć mediów społecznościowych, aby znaleźć idealną
grupę docelową, do której chcesz dotrzeć za pomocą SEO.
- Zmierzmy sukces!
Miara sukcesu jest różna zarówno w przypadku SEO jak i marketingu w mediach społecznościowych. Przeczytaj dalej, aby dowiedzieć się
więcej o tym, jak różnice w pomiarze wskaźnika sukcesu mogą pomóc w określeniu
strategii marketingowej, którą należy zastosować.
SEO
Sukces w SEO jest powolnym, ale satysfakcjonującym procesem.
Potrzeba dużo czasu – prawdopodobnie kilka miesięcy, ale potencjalnie lat – aby
zyskać wystarczającą wiarygodność, aby zająć dobrą pozycję dla konkurencyjnych
słów kluczowych. Nie wspominając już o tym, że wyszukiwarki internetowe
potrzebują czasu, aby znaleźć i zaindeksować również Twoje treści.
SEO wymaga stałego wysiłku, ale często przyciąga więcej
konwersji niż marketing w mediach społecznościowych.
Jako kolejny plus, ruch i widoczność dla Twoich treści są
łatwe do śledzenia.
Social media
Media społecznościowe wymagają planowania i wysiłku, ale są
świetnym sposobem na budowanie świadomości marki i interakcję z odbiorcami
docelowymi. Ludzie mogą dzielić się Twoją treścią do tego stopnia, że tworzy
ona mini-wirusowy event, który daje Twojej marce ogromny impuls.
Jednak treści, które opublikujesz zagłuszają się wraz z
nowymi treściami, które pojawiają się co kilka minut.
Ze względu na efemeryczną naturę treści w mediach
społecznościowych, jesteś zobowiązany do podejmowania nieustannych wysiłków w
celu regularnego zamieszczania treści, aby mieć udaną kampanię marketingową w
mediach społecznościowych. Oznacza to również, że będziesz musiał zwrócić
szczególną uwagę na to, kiedy Twoja grupa docelowa jest najbardziej aktywna w
mediach społecznościowych, aby upewnić się, że widzą swoją treść, zanim będzie
na dole ich kanałów.
Jednak z pomocą przychodzą liczne narzędzia pomocnicze.
Inną możliwością dla Ciebie jest zlecić zarządzanie mediami
społecznościowymi firmom marketingu cyfrowego, takim jak WebFX.
Podczas gdy media społecznościowe mogą mieć mniejszy zwrot
niż SEO, zajmuje to mniej czasu, aby opublikować treść i zobaczyć interakcję.
Będziesz potrzebował trochę czasu, aby się rozwijać, ale możesz wgrać post
natychmiast i zobaczyć zaangażowanie w czasie rzeczywistym.
Innymi słowy
Jako premia marketingowa w mediach społecznościowych,
poziomy zaangażowania (sympatie, komentarze i akcje) są łatwe do śledzenia.
A media społecznościowe mają wpływ na ranking w postaci
linków. Ponieważ więcej ludzi spędza swój czas w Internecie na mediach
społecznościowych, więcej osób pójdzie na Twoją stronę z Twoich działań
marketingowych w mediach społecznościowych. Linki, które zyskujesz z mediów
społecznościowych, pomogą Ci podnieść swoją pozycję.
Dodatkowo, możesz korzystać z mediów społecznościowych, aby
pomóc budować relacje i zwiększyć swoje wpływy, linki zwrotne i recenzje. Będą
one również podnosić swoje rankingi i pomogą Ci lepiej radzić sobie organicznie
w poszukiwaniu.
Potrzebujesz pomocy
przy podejmowaniu decyzji o SEO vs. media społecznościowe?
Trudno powiedzieć, czy SEO czy media społecznościowe są
lepsze – każda strategia ma swoje wady i zalety.
Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu w obu metodach
marketingowych jest stosowanie obu tych metod razem. Użyj marketingu w mediach
społecznościowych do generowania zaangażowania, nowych czynników wpływających i
ruchu do treści internetowych, i użyć SEO, aby zoptymalizować swoje treści dla
wyszukiwarek.
Albo możesz pozwolić, aby ktoś wykonał całą pracę za Ciebie. Napisz do nas pod adres mailowy august@blackmewa.pl lub skontaktuj się z nami przez formularz kontaktowy na stronie!