Co to jest robots.txt i jak wpływa na SEO?

Optymalizacja po kątem wyszukiwarek (SEO) obejmuje duże i małe zmiany na stronie. Plik robots.txt może wydawać się małym, technicznym elementem SEO, jednak jego konfiguracja może znacznie wpłynąć na widoczność i pozycję Twojej strony internetowej.

W dzisiejszym artykule tłumaczymy najważniejsze funkcjonalności pliku robot.txt i omówimy jego wpływa na pozycjonowanie stron.

Co to jest plik robots.txt?

Plik robots.txt to rodzaj instrukcji, która informuje roboty wyszukiwarek lub roboty indeksujące, jak postępować w witrynie. W procesach indeksowania te instrukcje działają jak rozkazy kierujące boty wyszukiwarek, takie jak Googlebot, na właściwe strony.

Pliki robots.txt są klasyfikowane jako zwykłe pliki tekstowe i znajdują się w katalogu głównym witryn. Jeśli Twoja domena to „www.twojadomena.pl”, plik robots.txt znajduje się na stronie „www.twojadomena.com/robots.txt”.

Robots.txt ma dwie podstawowe funkcje – może zezwalać, albo blokować boty. Jednak plik robots.txt to nie to samo, co meta-dyrektywy noindex, które uniemożliwiają indeksowanie stron.

Działanie tych reguł bardziej przypominają sugestie niż kategoryczne rozkazy dla botów – a Twoje strony mogą nadal zostać zaindeksowane i znaleźć w wynikach wyszukiwania wybranych słów kluczowych. Głównie pliki kontrolują obciążenie serwera oraz zarządzają częstotliwością i głębokością indeksowania.

Plik wskazuje user-agents, które stosowane są konkretnego bota w wyszukiwarce, albo rozszerzają kolejność na wszystkie boty. Na przykład, jeśli chcesz, aby tylko Google stale indeksował strony zamiast Bing, możesz wysłać im dyrektywę jako user-agents

Twórcy witryn lub właściciele witryn mogą uniemożliwić robotom indeksowanie określonych stron lub sekcji witryny za pomocą pliku robots.txt.

Dlaczego warto korzystać z plików robots.txt?

Chcesz, aby Google i jego użytkownicy łatwo znajdowali strony w Twojej witrynie – o to właśnie chodzi w SEO, prawda? To niekoniecznie prawda. Kluczowe jest to, aby Google i jego użytkownicy bez trudu znajdowali odpowiednie strony w Twojej witrynie.

Spójrzmy na przykład, jak na większości witryn, prawdopodobnie masz podstrony z podziękowaniami, które śledzą konwersje lub transakcje. Czy strony z podziękowaniami kwalifikują się jako idealny wybór do rankingu i regularnego indeksowania w wynikach wyszukiwania? Nie sądzę aby tak było.

Ciągłe indeksowanie nieistotnych stron może spowolnić serwer i powodować inne problemy, które utrudniają działania SEO. Robots.txt to rozwiązanie do moderowania tego, co i kiedy roboty indeksują.

Jednym z powodów, dla których pliki robots.txt pomagają SEO, jest przetwarzanie działań optymalizacyjnych. Ich meldowania podczas indeksowania rejestrowane są po zmianie tagów nagłówka, opisów meta i użycia słowa kluczowego –  skuteczne roboty indeksujące pozycjonują witrynę zgodnie z pozytywnymi zmianami tak szybko, jak to możliwe.

Wdrażając strategię SEO lub publikując nowe treści chcesz aby wyszukiwarki rozpoznawały wprowadzane modyfikacje, tak szybko jak to możliwe. Jeśli masz wolne tempo indeksowania witryny, widoczność wprowadzanych zmian w wynikach wyszukiwania może być opóźniona.

Robots.txt może sprawić, że twoja strona będzie uporządkowana i wydajna, chociaż nie popychają twojej strony wyżej w SERP. Pośrednio optymalizują Twoją witrynę, dzięki poprawnej konfiguracji unikasz blokowania twojej strony w wynikach wyszukiwania, zapewniasz szybsze działanie serwera i ograniczasz indeksowanie zbędnych podstron/

4 sposoby, w jakie pliki robots.txt poprawiają SEO

Chociaż używanie plików robots.txt nie gwarantuje najwyższych pozycji, ma jednak duże znaczenie dla SEO. Pliki robots.txt są integralnym technicznym komponentem SEO, który umożliwia płynne działanie witryny i satysfakcję odwiedzających.

SEO ma na celu szybkie ładowanie strony dla użytkowników, dostarczanie oryginalnej treści i zwiększanie liczby trafnych stron. Robots.txt odgrywa rolę w tworzeniu witryny dostępnej i użytecznej.

Oto cztery sposoby poprawy SEO za pomocą plików robots.txt.

1. Oszczędzaj swój przydział na indeksowanie

Indeksowanie botów w wyszukiwarkach jest cenne, ale indeksowanie może przytłoczyć witryny, które nie mają siły poradzić sobie z odwiedzinami botów i użytkowników.

Googlebot zakłada pewien przydział swojej mocy na indeksowanie dla każdej witryny. Niektóre witryny są większe, inne mają ogromny autorytet, więc otrzymują większy przydział od Googlebota.

Google nie definiuje jasno częstości przeszukiwania zmian na stronach, wiemy jednak że celem jest ustalenie priorytetu tego, co przeszukiwać, kiedy i jak rygorystycznie.

Zasadniczo „budżet indeksowania” to przydzielona liczba stron, które Googlebot  indeksuje w witrynie w określonym czasie.

Budżet indeksowania ma dwa czynniki:

Limit szybkości indeksowania nakłada ograniczenie na zachowanie indeksowania w wyszukiwarce, więc nie powoduje przeciążenia serwera.

Zapotrzebowanie na indeksowanie , popularność i świeżość określają, czy witryna wymaga częstszego lub rzadszego indeksowania.

Ponieważ nie masz nieograniczonej ilości indeksowania, możesz zainstalować plik robots.txt, aby usprawnić ten proces i wskazać Googlebotowi najbardziej znaczące podstrony. Eliminuje to marnotrawstwo z budżetu na indeksowanie i pozwala oszczędzić zarówno Tobie, jak i Google, indeksowania niepotrzebnych stron.

2. Zapobiegaj duplikowaniu treści

Wyszukiwarki często źle reagują na zduplikowane treści. Duplikaty treści, takie jak pliki PDF lub wersje stron przeznaczone do wydruku, nie powodują negatywnego wpływu na witrynę.

Jednak chcemy używać botów do indeksowania zduplikowanych stron i wolimy unikać wyświetlania ich w SERP. Plik Robots.txt to jedna z opcji minimalizowania dostępnej zduplikowanej zawartości do indeksowania.

Istnieją inne metody informowania Google o zduplikowanych treściach, takie jak kanonizacja – co jest zaleceniem Google – ale możesz zduplikować powieloną zawartość za pomocą plików robots.txt, aby również zachować budżet na indeksowanie.

3. Przekaż odpowiedni link do odpowiednich stron

Wewnętrzne linkowanie to specjalne narzędzie do zwiększania SEO. Twoje strony o najwyższej skuteczności mogą podnieść wiarygodność stron słabych i przeciętnych w oczach Google.

Pliki  robots.txt nakazują botom podjęcie wędrówki po dotarciu do strony z dyrektywą. Oznacza to, że nie postępują zgodnie z połączonymi ścieżkami ani nie przypisują mocy rankingowej na tych stronach, jeśli są zgodne z Twoim zamówieniem.

Korzyść z linku jest potężna gdy używasz pliku robots.txt poprawnie, link przechodzi do stron, które chcesz podnieść, a nie do stron, które powinny pozostać w tle.

4. Wskaż instrukcje indeksowania dla wybranych botów

Nawet w tej samej wyszukiwarce istnieje wiele botów. Google ma roboty oprócz głównego „Googlebota” są też: obrazy Googlebot, filmy Googlebot, AdsBot i inne.

Możesz utworzyć instrukcje do plików, których nie chcesz wyświetlać podczas wyszukiwania w pliku robots.txt. Na przykład, jeśli chcesz zablokować wyświetlanie plików w wynikach wyszukiwania Grafiki Google, możesz nałożyć na pliki graficzne zakaz indeksowania.

SEO vs Social Media: co jest lepsze?

SEO vs Social Media: co jest lepsze?

Trwa dyskusja na temat tego, która strategia marketingowa –marketing w wyszukiwarkach czy marketing w mediach społecznościowych – przynosiwiększy wzrost inwestycji. Spróbujmy odpowiedzieć na to pytanie. Na początku powiedzmy co jest czym: – Search engine optimization...

Czym jest Ad Tracking

Czym jest Ad Tracking

Jesteś ciekawy, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z Twoimi reklamami i co ich tak naprawdę interesuje? Jeśli tak, to śledzenie reklam jest doskonałym rozwiązaniem dla Twojej firmy. Proces ten odpowie na Twoje pytania. Więc, co to jest śledzenie reklam?...