Kiedy stosować atrybut rel=”nofollow”

Przypisanie do linku atrybutu rel=”nofollow” informuje wyszukiwarki, że link ma charakter komercyjny lub zawiera treść której nie popierasz. Łącza posiadające atrubut rel=”nofollow” są nazywane łączami nofollow.
To jak wygląda użycie tęgiego atrybutu możemy zobaczyć na przykładzie poniżej:

<a rel="nofollow" href="http://przykład.pl">nofollow link</a> 

Koncepcja kryjąca się za linkami nofollow powstała w 2005 roku jako sposób na zniechęcenie do spamowania w komentarzach na blogach.n Jeśli czytałeś już coś o SEO być może wiesz już że jednym z czynników, które wyszukiwarki biorą pod uwagę przy ustalaniu pozycji strony internetowej, jest liczba powiązanych stron które do niej linkują (nazywanych linkami wejściowymi strony).

Jeśli istnieje wiele linków z innych stron prowadzących do Twojej strony, a te inne witryny mają dobrą pozycję, istnieje duża szansa, że ​​Twoja witryna jest również zostanie wysoko spozycjonowana.nSpamerzy aby sztucznie podnieść pozycje stron swoich klientów w wynikach wyszukiwania będą próbowali umieścić jak najwięcej linków na innych stronach internetowych. Łatwym celem dla spamerów są sekcje „komentarzy” w dobrze spozycjonowanych blogach.

Właśnie dlatego żeby rozwiązać problem spamu, wprowadzono atrybut  rel=”nofollow”.

Stał za tym taki sposób myślenia: jeśli spamerzy publikując w komentarzach linki nie uzyskaliby pożądanych efektów, wówczas byliby mniej skłonni do marnowania czasu na publikowanie tych linków na blogach.

Dzisiaj cel atrybutu rel=”nofollow” nieco się zmienił. Teraz stosuje się go także do linków o charakterze komercyjnym. Przykłady takiego zastosowania to:

  • płatne linki
  • reklamy na banerach
  • sponsorowana treść
  • reklamy z linkami tekstowymi
  • linki partnerskie

Atrybut rel=”nofollow” początkowo był mikroformatem. Z czasem zyskał na znaczeniu, dziś jest już oficjalnie wpisany do najnowszej specyfikacji HTML W3C, w sekcji 4.8.4.7 Link type “nofollow”.

Oto jak należy używać atrybutu zgodnie ze specyfikacjami:

The nofollow keyword indicates that the link is not endorsed by the original author or publisher of the page, or that the link to the referenced document was included primarily because of a commercial relationship between people affiliated with the two pages. (źródło)

Kiedy powinniśmy używać atrybutu rel = ”nofollow”?

Na podstawie specyfikacji możemy wyróżnić dwa przypadki, w których należy użyć, rel=”nofollow”:

  1. Gdy link jest czymś, czego nie chcesz / nie możesz poprzeć
  2. Gdy link ma charakter komercyjny

Porozmawiajmy o tych dwóch przypadkach.

Linki, których nie popierasz

Typowy przykład linku, którego nie możesz polecić, to taki, który został umieszczony w Twojej witrynie przez kogoś innego.
Na przykład jeśli masz blog, komentarze na blogu są publikowane przez czytelników. Te komentarze często zawierają linki. Sprawdzanie każdego komentarza zawierającego link w Twojej witrynie jest niepraktyczne. Użycie atrubutu rel=”nofollow” dla całej sekcji „komentarze” na blogu zasadniczo mówi wyszukiwarkom: „Hej, nie sprawdziłem, a zatem nie mogę poręczyć za którykolwiek z linków, które tu znajdziesz”.
Dlatego domyślnie WordPress (1.5 i wyżej) automatycznie ustawia atrybut rel=”nofollow” dla wszystkich linków generowanych przez użytkowników w sekcjach „komentarze”.
Wikipedia używa rel=”nofollow” we wszystkich zewnętrznych linkach . Wikipedia może być edytowana przez każdego. Ze względu na ogromną liczbę treści w witrynie administrator nie jest w stanie weryfikować, sprawdzać i zatwierdzać każdego zewnętrznego linku zamieszczonego na tej stronie. Wikipedia zdecydowała więc globalnie przypisać atrybut rel=”nofollow” do wszystkich linków zewnętrznych, podobnie jak WordPress przypisuje atrybut do wszystkich linków zewnętrznych, które znajdzie w sekcji „komentarze”.
Za pomocą narzędzia Chrome DevTools, możemy zobaczyć że zewnętrzne linki na Wikipedia mają atrybu rel=”nofollow”. Zwróć uwagę, że w przykładzie poniżej zewnętrzny link prowadzący do w3.org – który, jak wiemy, jest całkiem renomowaną witryną – jest linkiem nofollow.

Linki o charakterze komercyjnym (linki płatne)

Jeśli link w Twojej witrynie istnieje głównie ze względów komercyjnych, powinieneś przypisać mu atrybut rel=”nofollow”
Mówiąc najprościej: jeśli publikujesz w swojej witrynie płatne reklamy – banery reklamowe, linki tekstowe, treści sponsorowane, linki partnerskie itp. – linki prowadzące do stron reklamodawców powinny być nofollow.
Jest to jeden ze sposobów na zniechęcenie dowolnej witryny do próby zakupu lepszej pozycji w rankingach wyszukiwania poprzez płacenie innym stronom za linki.

Dlaczego warto używać rel = ”nofollow”?

Atrybut rel=”nofollow” atrybut najbardziej przydaje się zewnętrznym usługodawcom. Wyszukiwarki mogą na przykład wykorzystywać informacje, które im przekazujemy na temat linków w naszej witrynie, jako wskazówkę, że niektóre linki mogą być niskiej jakości, mieć charakter komercyjny lub jedno i drugie. Następnie mogą wykorzystać tę wiedzę do poprawy jakości wyników wyszukiwania dla swoich użytkowników.

Jakie korzyści może to przynieść nam?

Ujawniając, za które linki w naszej witrynie zapłacono, albo które nie zostały sprawdzone, możemy zmniejszyć ryzyko, że wyszukiwarki będą karać naszą witrynę za publikowanie linków zewnętrznych niskiej jakości. Tak zgadza się „karać” strony publikujące spam są nisko indeksowane albo całkowicie usuwane z wyników wyszukiwania.

Uzasadnione jest założenie, że poprzez staranne przypisanie atrybutu rel=”nofollow” do wszystkich naszych niezweryfikowanych, niezaufanych i płatnych linków możemy poprawić SEO naszej witryny oraz  jej wiarygodność jako źródła informacji o wysokiej jakości treści.