Google ogłosił, że 1 lipca 2023 r. wycofa Universal Analytics. Oznacza to, że masz już tylko trochę ponad rok na przeniesienie tagów i ustawień raportów do nowszej wersji analityki.
Co w praktyce oznacza wyłączenie dotychczasowego standardu UA? Po 1 lipca 2023 roku Twoje usługi Universal Analytics staną się nieaktywne. Od tego momentu przestaną gromadzić nowe dane. Wciąż będziesz miał dostęp do danych archiwalnych – przez kolejnych 6 miesięcy od tej daty. Jednak nie będziesz mógł ich już wykorzystać w praktyczny sposób ponieważ przeniesienie danych do nowego systemu GA4 jest niemożliwe.
Czym jest Google Analytics 4?
GA4 to usługa Google Analytics, która umożliwia Twojej firmie jednoczesne śledzenie statystyk witryny i aplikacji, a także dostosowywanie się do zmieniających się standardów używania plików cookie, dzięki czemu możesz tworzyć inteligentniejszą strategię marketingową opartą na danych.
Google Analytics 4, zwany także GA4 lub app + web, to rodzaj usługi Google Analytics. Który oprócz umożliwienia użytkownikom ujednolicenia analityki witryny i aplikacji, dostosowuje się do coraz bardziej rygorystycznych standardów prywatności, umożliwia śledzenie użytkowników bez wykorzystywania plików cookie
Jakie są różnice pomiędzy UA a GA4?
Największą różnicą między Universal Analytics a GA4 jest model pomiarowy, z którego korzystają. Universal Analytics korzysta z modelu pomiarowego opartego na sesjach i odsłonach strony.
Sesja to zbiór interakcji ze stroną, który ma miejsce w określonym przedziale czasowym. Sesja może zawierać wiele przejść pomiędzy podstronami w tym określona zdarzenia czy transakcje ecommerce.
Natomiast Google Analytics 4 używa modelu pomiarowego opartego na zdarzeniach i parametrach. Podstawą działania jest tutaj fakt, że każdą interakcję można uchwycić jako wydarzenie. W rezultacie wszystkie typy działań Universal Analytics przekładają się na zdarzenia w GA4.
Mylące może być to, że w Universal Analytics zdarzenie ma kategorię, działanie i etykietę oraz jest własnym typem trafienia. W GA4 nie ma kategorii, akcji ani etykiety. Każde trafienie jest zdarzeniem, a zdarzenia mogą (ale nie muszą) zawierać parametry.
Na przykład w GA4 istnieje zdarzenie o nazwie page_view i to zdarzenie zawiera parametry page_location (adres URL strony), page_referrer (adres URL poprzedniej strony) i page_title.
Zdarzenia w GA4 są pogrupowane w 4 kategorie:
1. Zdarzenia zbierane automatycznie — są to zdarzenia śledzone automatycznie po zainstalowaniu kodu podstawowego GA4. Obejmują one zdarzenia takie jak page_view, first_visit i session_start
2. Zdarzenia Enhanced Measurement — również automatycznie gromadzone wraz z kodem podstawowym, ale można je włączyć lub wyłączyć w zależności od funkcjonalności witryny. Zdarzenia te obejmują przewijanie, kliknięcia w linki zewnętrzne, wyszukiwanie w witrynie i zaangażowanie wideo.
3. Polecane wydarzenia — są to wydarzenia, które Google zaleca Ci zorganizować i które zostały podzielone na branże. Poza wydarzeniami zalecanymi przez eCommerce, wydarzenia polecane przez Google wydają się po prostu ogólnymi zaleceniami.
4. Zdarzenia niestandardowe — są to zdarzenia i parametry, które możesz tworzyć i wdrażać samodzielnie w oparciu o wymagania witryny. Obecne limity (i to może się zmienić w przyszłości) to 500 autorskich zdarzeń.
Jakie są zalety GA4?
Nowa usługa Google Analytics wyraźnie różni się od starego Google Analytics, dlatego warto poznać zalety usługi Google Analytics 4. Tak aby zacząc je jek najszybciej wykorzystywać w naszym biznesie.
Trzy z największych korzyści Google Analytics 4 to:
1. Zwiększenie konwersji z prowadzonych działań marketingowych dzięki automatycznym alertom z GA4.
Dzięki zaawansowanym modelom uczenia maszynowego od Google Twoja firma może otrzymywać automatyczne alerty od G4, gdy w Twoich danych zaczną pojawiać się trendy.
Na przykład, jeśli Twoja firma zacznie sprzedawać więcej produktu X, Google Analytics 4 poinformuje Cię, zanim zaczniesz zauważać wzrost sprzedaży. Następnie możesz szybko zareagować, na przykład powiadamiając dostawców, dzięki czemu możesz utrzymać ten produkt w magazynie. Moduł e-commerce w Google Analytics 4 może również pomóc w przewidywaniu zachowań grup klientów. Na przykład GA4 może tworzyć modele, które obliczają potencjalny przychód z danej grupy klientów lub prawdopodobieństwo spadków sprzedaży w danej grupie/
2. Możliwość tworzenia inteligentnych kampani analizom odbiorców z GA4
Ujednolicenie danych pochodzących ze strony i aplikacji to kolejna zaleta Google Analytics 4.
Nawet jeśli nie masz teraz aplikacji, GA4 zapewnia rozwiązanie przyszłościowe, jeśli opracujesz taką w przyszłość. Oprócz synchronizowania danych witryny i aplikacji, GA4 umożliwia także analizowanie zachowań użytkowników według ich miejsca na ścieżce zakupowej. Dzięki lepszej analizę tego, jak użytkownicy zachowują się na różnych etapach, możesz stworzyć lepszą strategię marketingową . Na przykład, jeśli zauważysz, że większość Twoich zakupów zawiera kupon udostępniany w mediach społecznościowych, możesz zwiększyć swoje zaangażowanie w media społecznościowe .
3. Zachowanie strategii marketingowej pomimo zmieniających się warunków prawnych i nowych zasad prywatności. Jedną z największych zalet nowego Google Analytics jest jego przyszłościowa konstrukcja.
W związku z większym zainteresowaniem prywatnością użytkowników i odejściem od śledzenia opartego na plikach cookie, dostosowanie platform analitycznych, takich jak Google Analytics, ma kluczowe znaczenie. Dlatego GA4 zapewnia rozwiązanie, które nie potrzebuje do działania plików cookie.
Chociaż Google przyznaje, że przy takim podejściu wystąpią pewne luki w danych, firma planuje wykorzystać do modelowania sztuczną inteligencje, aby wypełnić te luki. Dzięki temu nadal będziesz mieć wiarygodne dane, których możesz z powodzeniem używać do budowania strategii marketingowej .
Kiedy i jak przejść na nowy standard GA4?
Ponieważ Google umożliwia Twojej firmie jednoczesne korzystanie z GA4 i UA, możesz od razu zacząć korzystać z Google Analytics 4. Dzięki tej opcji masz czas na zapoznanie się z GA4 wciąż korzystając z UA.
Jeśli chcesz dodać usługę GA4 do swojej witryny, wykonaj następujące kroki:
1. Zaloguj się na swoje konto Google Analytics
2. Kliknij „Administrator”
3. Wybierz swoje konto z kolumny „Konto”
4. Wybierz usługę Universal Analytics z kolumny „Usługa”
5. Kliknij „Asystent ustawień GA4” w kolumnie Właściwość
6. Kliknij „Rozpocznij”
7. Wybierz „Utwórz usługę”
Pamiętaj też o konieczności dodania tagu śledzącego, możesz to zrobić za pomocą menadżera google albo ręcznie. Pełna instrukcja dostępna na stronie Google pod tym linkiem https://support.google.com/analytics/answer/9744165?hl=pl#add-tag
Podsumowanie
Google Analytics 4 to kolejny krok w kierunku inteligentniejszego i opartego na danych marketingu. Bardziej zaawansowane modelowanie pozwala na prowadzenie jeszcze efektywniejszych kampanii reklamowych. Dzięki zawansowanemu modelowaniu jesteśmy w stanie z dużym wyprzedzeniem i prawdopodobieństwem przewidywać zachowania naszych klientów. Nowe funkcje i przewagi GA4 nad UA zostały docenione przez nasz zespół – od dłuższego czasu nasi eksperci korzystają w pracy z klientami z nowego standardu analityki. Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się więcej jakie korzyści w Twoim biznesie może przynieść używanie GA4 – skontaktuj się z nami!