Strona responsywna to za mało! Dlaczego tak ważne jest posiadanie strony mobilnej?

Termin „strona responsywna” nie jest już nikomu obcy. O konieczności przystosowywania stron do rozwiązań mobilnych mówi się głośno już od ponad 10 lat (no w Polsce trochę krócej). W ostatnich latach trend ten przybrał na sile. Jako punkt zwrotny przyjmuje się rok 2016 kiedy to statystyki dostępu do Internetu na świecie po raz pierwszy w historii pokazały że więcej niż połowa wejść do sieci była z urządzeń mobilnych. Trend ten w dalszym ciągu jest rosnący co oznacza że ludzi coraz więcej czasu spędzają w Internecie na urządzeniach mobilnych, kosztem rozwiązań desktopowych. Sieć się zmienia, rozwój urządzeń mobilnych a także innowacyjne gadżety za pomocą których coraz to częściej korzystamy z Internetu zmuszają webmasterów do uważnego śledzenia trendów i przystosowywania projektów do nowych rozwiązań. Jednym z najnowszych trendów jest konieczność uruchomienia witryn mobilnych.

Strona responsywną a strona mobilna

Strony responsywne czyli przyjazne dla urządzeń mobilnych są już standardem do którego już przywykliśmy. Czym jednak są strony mobilne? Chodź te dwa terminy brzmią bardzo podobnie mają jednak różne znaczenie.

Strony responsywne ( z ang. Responsive Web Design) to metoda projektowania stron internetowych, która pozwala na automatyczne dopasowywanie rozdzielczości strony do różnych urządzeń, wyświetlając treść w taki sposób, aby ograniczyć czynności użytkowników, takie jak przesuwanie, powiększanie i przewijanie podczas przeglądania serwisu.

Taka strona przystosowując się do innych rozdzielczości staję się niczym innym jak mniejszą wersją strony internetowej na komputery stacjonarna. Tak więc punktem wyjścia przy tym rozwiązaniu jest strona przeznaczona na komputery stacjonarne. Kiedy mamy już gotowy projekt funkcjonalnej desktopowej odsłony naszej strony po prostu przystosowujemy ją do mniejszych rozdzielności tak żeby poprawianie funkcjonowała na urządzeniach mobilnych.

Na początku rewolucji mobilnej takie rozwiązanie w bardzo szybkim tempie rozprzestrzeniło się wśród webmasterów. Stało się to też alternatywą dla rozwoju aplikacji mobilnych, ponieważ użytkownik sieci uzyskał dostęp do wszystkich głównych elementów danych sieciowych, a jednocześnie po prostu nawigował do określonej strony internetowej w oknie przeglądarki.

Równolegle do tego paradygmatu rozwijane było inne podejście techniczne- strony mobilne (z ang mobile first). Gdzie zamiast budować stronę przeznaczoną dla ekranów większych urządzeń webmaster najpierw projektuje stronę na urządzenie mobilne dopiero później skupia się nad wyglądem strony w większej rozdzielczości. Umieszczenie smartfona jako punku wyjścia z racji mniejszej powierzchni pozwala zastanowić się nad tym co tak naprawdę musi się na niej znaleźć.

Mobilne strony internetowe

Jedną z największych zalet budowania witryn mobilnych to ich elastyczność. Ograniczona przestrzeń jaką daje ekran smartfonu sprawia że poświęcamy więcej uwagi nad wyborem elementów które mają się znaleźć na stronie ograniczając się tylko do tych które najbardziej będą interesowały naszego odbiorcę.

Strona mobilna staje się podstawą z której rozwijana jest później wersja desktopowa. Podejście mobilne do projektowania stron internetowych, sprawia że treść jest ważniejsza niż nawigacja. Dzięki temu użytkownik może szybciej i łatwiej odnaleźć potrzebne mu informacje.

Mobilne witryny internetowe nie tylko zapewniają bardziej płynne przeglądanie na mniejszych ekranach. Dzięki temu Twoja strona internetowa będzie też lepiej pozycjonowana. Jednym ze wskaźników jakie używa Google przy ocenie strony jest „mobile-friendli”. Tym samym strony mobilne są znacznie wyżej pozycjonowane niż klasyczne rozwiązania deskopowe.

Strony mobilne mają mniej elementów graficznych, dzięki temu są szybsze pozwala to użytkownikowi na szybszy dostęp do treści. Główną korzyścią, jaką właściciele witryn czerpią z szybszego ładowania strony, jest zwiększenie liczby konwersji i zwiększenie zaangażowania użytkowników. Nawet 1-sekundowe opóźnienie może spowodować utratę konwersji o 7% 

Na koniec

Użyteczność i intuicyjność przeglądania strony internetowej na urządzeniach mobilnych to podstawa, o której każdy projektant UX powinien pamiętać, aby jego witryna była atrakcyjna dla użytkowników. Niestety jednym z najczęstszych grzechów jaki popełniają webmasterzy to zaniedbanie tej oczywistej reguły.

Biorąc pod uwagę popularność nowoczesnych urządzeń przenośnych i ciągle rosnącą liczbę użytkowników mobilnych, wybór stron mobilnych wydaje się oczywisty. To nie ułatwi życia projektantom stron internetowych. Jednak sprawi, że twoja strona będzie wyglądać bardziej atrakcyjnie dla użytkowników i stanie się łatwiejsza w nawigacji.

SEO vs Social Media: co jest lepsze?

SEO vs Social Media: co jest lepsze?

Trwa dyskusja na temat tego, która strategia marketingowa –marketing w wyszukiwarkach czy marketing w mediach społecznościowych – przynosiwiększy wzrost inwestycji. Spróbujmy odpowiedzieć na to pytanie. Na początku powiedzmy co jest czym: – Search engine optimization...

Czym jest Ad Tracking

Czym jest Ad Tracking

Jesteś ciekawy, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z Twoimi reklamami i co ich tak naprawdę interesuje? Jeśli tak, to śledzenie reklam jest doskonałym rozwiązaniem dla Twojej firmy. Proces ten odpowie na Twoje pytania. Więc, co to jest śledzenie reklam?...

O optymalizacji reklam na Facebook’u

O optymalizacji reklam na Facebook’u

Na faceboook’u codziennie jest aktywnych  ponad 1,5 miliarda użytkowników. Nic dziwnego więc, że ta platforma jest najczęściej wykorzystywana przez firmy jako okazja do rozwoju i pozyskania nowych klientów.  Dzięki reklamom na Facebooku możesz dotrzeć do ludzi...